BAHASA MELAYU KERTAS 2 (1103/2) SPM
SOALAN 1 : RUMUSAN (30 MARKAH)
SOALAN 2 : PEMAHAMAN (35 MARKAH)
SOALAN 3 : SISTEM BAHASA (30 MARKAH)
SOALAN 4 : NOVEL (15 MARKAH)
MARKAH KESELURUHAN : 110 MARKAH
Masa diberi : Dua Jam Tiga Puluh Minit
Soalan 1 : RUMUSAN (30 MARKAH)
- Baca dan faham kehendak soalan
- Tentukan bidang ilmu, isu, aspek isi tersurat dan isi tersirat
- Arahan soalan bahagian 1 : ISI TERSURAT
- Arahan soalan bahagian 2 : ISI TERSIRAT
- GARIS KATA KUNCI pada soalan dan tukar perkataan yang SINONIM
- Rumusan perlu ada 4 PERENGGAN
- Tulisan rumusan TIDAK LEBIH 120 PATAH PERKATAAN SAHAJA
Pemarkahan
Keseluruhan : 30 Markah
Pendahuluan : 2 Markah
Isi Tersurat : 4-12 Markah
Isi Tersirat : 4-12 Markah
Kesimpulan : 2 Markah
JUMLAH : 20 MARKAH
Bahasa [10] : ½ daripada markah isi
PANDUAN MENGIRA PERKATAAN
Perkataan yang dikira sebagai SATU PERKATAAN :
- NAMA KHAS
- KATA GANDA
- PENGGUNAAN DI DAN KE
- TARIKH
- ANGKA YANG DITULIS DENGAN NOMBOR / PERKATAAN
- GELARAN
Jawapan calon diperiksa sehingga 120 PATAH PERKATAAN SAHAJA
Setiap ayat mesti ada SUBJEK & PREDIKAT
CONTOH-CONTOH PERKATAAN SINONIM
1. PUNCA : SEBAB / FAKTOR / POTENSI
2. LANGKAH : USAHA / CARA-CARA / STRATEGI / CADANGAN / KAEDAH
3. KEKANGAN : HALANGAN / MASALAH / CABARAN / KESULITAN / KERENAH / PENGHALANG / DUGAAN / SEKATAN
4. KESAN : NATIJAH / IMPAK / IMPLIKASI
5. KEBAIKAN : FAEDAH / KEPENTINGAN / MANFAAT / KEPERLUAN / HARAPAN / KELEBIHAN / KEUTAMAAN
6. KEBURUKAN : KELEMAHAN / KEKURANGAN / MASALAH
7. PERANAN : TANGGUNGJAWAB / TUGAS / FUNGSI
8. CIRI : KRITERIA
9. FENOMENA : SITUASI / KEADAAN
10. SUMBANGAN : BANTUAN / JASA / BAKTI
TEKNIK PENULISAN RUMUSAN
PENDAHULUAN :
1. RUMUSAN MEMBINCANGKAN...
2. PETIKAN MEMBINCANGKAN...
ISI TERSURAT :
1. Sekurang-kurangnya 6 tetapi lebih baik 7 isi tersurat
2. Terdapat di dalam petikan
ISI TERSIRAT :
1. Pelajar perlu berfikir & tiada dalam petikan
2. 2 isi tersirat sahaja
PENUTUP :
1. Mengemukakan cadangan / saranan anda
2. Perlu ada AGAR / SUPAYA yang positif
SOALAN TATABAHASA
3. (a) Bina ayat berdasarkan perkataan / frasa yang diberi
3. (b) Analisis ayat / gabungan ayat / menukar jenis ayat
3. (c) Membetulkan kesalahan ejaan & imbuhan
3. (d) Membetulkan kesalahan kata / istilah & kesalahan bahasa
3. (e) Peribahasa
PERATURAN MEMBINA AYAT di soalan 3. (a)
PELAJAR BOLEH
1. Membina ayat dengan memberi MAKSUD PERKATAAN
2. Membina ayat dengan menggunakan CAKAP AJUK tetapi perlu mematuhi peraturan cakap ajuk
3. Membina AYAT TUNGGAL, AYAT MAJMUK, AYAT AKTIF, AYAT PASIF
PELAJAR TIDAK BOLEH
1. MENAMBAH / MENGGUGURKAN imbuhan kecuali bagi penjodoh bilangan seperti "SEutas"
2. Menggunakan perkataan sebagai KATA NAMA KHAS
3. Menggunakan perkataan diuji sebagai PERIBAHASA
4. Membuat ayat yang tidak jelas / tidak difahami maksud
0 Comments